De Ritchie Story

  • 13 augustus 2024
  • 3 min read

Tijdens het event ‘Work Smarter 2024’ van Teamleader, had ik met stip de keynote van Jan Verlinden aangeduid. Waarom? Hij is zeven jaar geleden gestart met Ritchie, een revival van een oud familierecept in één van de meest competitieve markten die er zijn.

Ruim zeven jaar geleden blies Vlerick-alumnus Jan Verlinden nieuw leven in het merk Ritchie, een artisanale Belgische limonade gebaseerd op een oud familierecept. Over zijn reis als ondernemer en zijn uitgebreide ervaring in marketing en branding heeft hij nu het boek ‘De Ritchie Story’ geschreven. De opbrengst van dit boek doneert hij ook nog eens volledig aan het Vlerick Scholarship Fund, dat getalenteerde studenten met potentieel de financiële middelen biedt om een MBA- of masteropleiding te volgen.

Needless to say: na de inspirerende keynote ben ik direct naar de stand van Lannoo gegaan en het boek werd in de weken erop snel gelezen.

Waardevolle leerlessen voor ondernemers

Na een carrière van 22 jaar als marketeer besloot Jan Verlinden zijn baan op te geven en terug te keren naar zijn roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant. Van daaruit herlanceerde hij met succes Ritchie, een traditionele Belgische limonade die nu in vijf smaken verkrijgbaar is.

In ‘De Ritchie Story’ deelt hij zijn persoonlijke ervaringen en ondernemingsreis. Het boek bevat ook inzichten van gerenommeerde marketingstrategen zoals Fons Van Dyck (Think BBDO), Marc Michils (Kom op Tegen Kanker en Saatchi & Saatchi), en Kristof De Wulf (Human8). Daarnaast werkten Vlerick-professoren Gino Van Ossel, Frank Goedertier, Steven Van Belleghem en decaan Marion Debruyne mee aan het boek.

“Een bedrijf starten is een spannend avontuur, waarbij je je vooraf zo goed en zo breed mogelijk moet informeren,” legt Jan Verlinden uit. “Dankzij mijn succesverhaal kloppen er regelmatig start-ups bij mij aan voor advies. Ik vind het altijd leuk om anderen te helpen, maar ik heb helaas niet genoeg tijd. Vandaar dit boek. Het is een zeer persoonlijke weergave van mijn jarenlange marketingervaring in grote internationale bedrijven met grote marketingbudgetten en sterke merken. Dat combineer ik met mijn avontuur als Chief Lemonade Maker bij Ritchie. Ik deel mijn ervaringen, tips en tricks, fouten en successen van de afgelopen 25 jaar.

Limonade maken en vermarkten is geen rocket science. Daarom denk ik dat de lessen uit het boek ook bruikbaar kunnen zijn in andere sectoren.”

Een duwtje in de rug voor getalenteerde studenten

De opbrengsten van het boek vloeien volledig terug naar het Vlerick Scholarship Fund. Jan Verlinden licht toe waarom hij deze keuze heeft gemaakt: “Dertig jaar geleden kreeg ik de kans om te leren van Vlerick-professoren. Maar een goede opleiding vraagt ook een flinke investering. Uit dankbaarheid voor de kansen die ik heb gekregen, wil ik de opbrengst van mijn boek schenken aan het Vlerick Scholarship Fund. Door iets terug te geven aan getalenteerde studenten met veel potentieel wil ik hen ondersteunen en alle kansen bieden.”

Ook ‘dorst’ gekregen?

Het boek leest vlot (bijna in 1 stuk uitgelezen) en bevat ook extra inzichten van bovenvernoemde marketingstrategen.

Vechten tegen de bierkaai (pun intended) of net een slimme strategie? Je ontdekt het in zijn fantastisch boek, dat je via deze link makkelijk kan bestellen.

Beluister en bekijk de Ondernemerpraat-podcast met Jan Verlinden: