Hoe Tony’s Chocolonely zonder marketingbudget groeide

  • 30 juli 2024
  • 2 min read

Tony’s Chocolonely beschrijft zijn product als zijn “grootste marketingtool”, maar nu het merk zich heeft gevestigd, wil het gaan opschalen en binnenkort beginnen te investeren in betaalde media.

Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely is de afgelopen jaren snel gegroeid. De combinatie van een kwalitatief hoogstaand product en de missie om slavernijvrij cacaoplantages te realiseren, heeft geholpen om een stevige schare fans op te bouwen.

“We zijn een impactbedrijf dat chocolade maakt, geen chocoladebedrijf dat impact maakt, en dat is een belangrijk onderscheid,” zei hoofd marketing Nicola Matthews tijdens het Festival of Marketing van Marketing Week eerder dit jaar.

Het uiteindelijke doel van het merk is om de chocoladeketen 100% slavernijvrij te maken. “We bestaan alleen om deze missie te volbrengen,” voegde ze eraan toe.

Matthews omschreef het product van Tony’s als de “nummer één marketingtool” waarmee het zijn boodschap verspreidt. De segmenten van Tony’s chocoladerepen zijn ongelijk verdeeld om te laten zien hoe de winst in de chocolade-industrie oneerlijk wordt verdeeld tussen de cacaoboeren en -verwerkers en de merken die het eindproduct verkopen.

Naast de ongelijke segmenten deelt elke verpakking ook het manifest van het merk aan de binnenkant van de wikkels. Een adventskalender die afgelopen kerst werd gelanceerd, had één leeg vakje om een gesprek op gang te brengen over de ongelijkheid in de industrie.

Begin 2021 riep Tony’s ook concurrerende merken ter verantwoording door hun verpakkingsontwerpen te kopiëren en mensen aan te moedigen een petitie te ondertekenen waarin wordt gevraagd om mensenrechtenwetgeving die bedrijven verantwoordelijk houdt voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in hun toeleveringsketens.

Echter, terwijl het merk zich voorbereidt om op te schalen, zei Matthews dat het binnenkort zal beginnen te investeren in betaalde media.

Ontdek het verhaal met een omzet van 162 miljoen (Dollar) op jaarbasis: